Ένταξη του Οίκου Ναύτου στον ΕΟΠΥΥ
28 Μαρτίου, 2012ΠΟΛ 1078/28.03.12
30 Μαρτίου, 2012Η κατάρρευση και επομένως η χρεοκοπία του Ενιαίου Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας, μόλις τρεις μήνες μετά την επίσημη λειτουργία του, είναι μονόδρομος. Όσοι εργάζονται στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας γνωρίζουν από την πρώτη στιγμή ότι αργά ή γρήγορα οι ασφαλισμένοι θα αναγκαστούν να καταφύγουν στην ιδιωτική ασφάλιση, αφού τα αδιέξοδα και οι περικοπές ήδη προμηνύουν την αρχή του τέλους. Εξάλλου, μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι τον τελευταίο χρόνο οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες σημείωσαν αύξηση των πωλήσεων τους που αγγίζει το 50%.
«Τόσο στη συνεδρίαση του ΔΣ του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου (16-3-12) όσο και σε συνέδριο των Financial Times (18-3-12), ο διοικητής του ΕΟΠΥΥ κ. Βουδούρης ανέφερε τα ακόλουθα:
Ο αρχικός προϋπολογισμός για τα ετήσια (2012) έσοδα του ΕΟΠΥΥ από ασφαλιστικές εισφορές ήταν 9 – 9,5 δις ευρώ.
Όμως ο προϋπολογισμός αυτός έχει αναθεωρηθεί στα 4,5 δις λόγω της δραματικής μείωσης στα ασφαλιστικά έσοδα (που οφείλεται τόσο στην ύφεση όσο και στα μέτρα των μνημονίων). Ταυτόχρονα, η κρατική επιχορήγηση που αρχικά είχε προσδιοριστεί στο 0,6 % του ΑΕΠ, «αναθεωρήθηκε» στο 0,4% του ΑΕΠ. Υπενθυμίζεται εδώ πως πριν τον ΕΟΠΥΥ, μόνο για το ΙΚΑ η αντίστοιχη επιχορήγηση ήταν 1,2% του ΑΕΠ και πως τότε το ΑΕΠ ήταν σημαντικά μεγαλύτερο από το σημερινό.
Έτσι, αντί για 103 εκ ευρώ τον μήνα κρατική επιχορήγηση που είχαν προϋπολογιστεί, ως τώρα δίνονται μόνο 53 εκ τον μήνα, ποσό που περιέργως είναι φυσικά πολύ μικρότερο από αυτό που αντιστοιχεί σε 33% μείωση (από 0,6% σε 0,4%) …Εν πάση περιπτώσει το σύνολο της κρατικής επιχορήγησης αναμένεται να φτάσει (στην καλύτερη περίπτωση) στα 850 εκ ευρώ για το 2012, δηλαδή σύνολο εσόδων ασφαλιστικές εισφορές + κρατική επιχορήγηση = 4,5 δις + 0,85 δις = 5,35 δις ευρώ – στην πιο αισιόδοξη εκδοχή, επαναλαμβάνουμε …
Από αυτά τα έσοδα για τα δημόσια νοσοκομεία ο ΕΟΠΥΥ προβλέπεται να διαθέσει το 18,7 % (περίπου 1 δις). Άρα :
Τα νούμερα απλά δεν βγαίνουν. Ο ΕΟΠΥΥ απειλείται με άμεση χρεοκοπία. Η στάση πληρωμών είναι δεδομένη.
Ποιους θα προτιμήσει να μην πληρώσει ο κ. Βουδούρης; Τις μεγάλες ιδιωτικές κλινικές και τις διαγνωστικές αλυσίδες ; (που ας σημειωθεί όχι απλά έσπευσαν, αλλά κυριολεκτικά γκρεμοτσακίστηκαν να υπογράψουν σύμβαση από την πρώτη στιγμή – μάλλον έχουν πάρει τις κατάλληλες διαβεβαιώσεις …) Τους φαρμακοποιούς ; Τους συμβεβλημένους και έμμισθους γιατρούς της πρωτοβάθμιας ; Ή τα δημόσια νοσοκομεία ; Γέρνουμε προς τις δύο τελευταίες επιλογές σαν πιο πιθανές, αλλά και η μεσαία (φαρμακεία) «παίζει» …
Ο κ. Λοβέρδος και το επιτελείο του, υλοποιώντας εντολή της Τρόϊκας, φαίνεται πως προωθούν για άμεση και πλήρη εφαρμογή από 1-1-13 το λεγόμενο «γερμανικό» μοντέλο, σύμφωνα με το οποίο το κράτος αποσύρεται πλήρως από τη χρηματοδότηση (και πιθανότατα και από τη διοίκηση) των νοσοκομείων και Κ.Υ.
Το κάθε νοσοκομείο θα έχει σαν έσοδα μόνο:
Από τα νοσήλια που θα εισπράττει από τον ΕΟΠΥΥ, 2) τα μετρητά που θα εισπράττει από 5ευρα,
απογευματινά ιατρεία και λοιπά «χαράτσια» που θα πληρώνουν οι ασθενείς από την τσέπη τους. Από αυτά τα έσοδα θα πληρώνει όλα του τα έξοδα, της μισθοδοσίας όλου του προσωπικού συμπεριλαμβανομένης. Για την υλοποίηση μάλιστα του σχεδίου αυτού, έχει γίνει όλη η σχετική … «προεργασία» :
Τα νοσοκομεία θα ενταχθούν στις «καλλικρατικές» διοικητικές περιφέρειες, για αυτό στον τελευταίο νόμο του υπ. Υγείας (4052) οι υγειονομικές περιφέρειες ταυτίζονται πλήρως με τις διοικητικές.
Πενήντα από τα μικρότερα νοσοκομεία οδεύουν προς κλείσιμο ολοταχώς. Στον ίδιο νόμο (άρθρο 2) προβλέπεται από 1-1-13 πλήρης διοικητική συγχώνευση των οργανισμών στις 82 ομάδες συνδιοικούμενων νοσοκομείων. Ήδη σε πολλά από αυτά (Πατησίων, νοσοκομεία ΙΚΑ, Κάρυστος, Ρέθυμνο, Ιεράπετρα κλπ) η «λεηλασία» έχει αρχίσει από καιρό – το «μεγάλο» της κάθε ομάδας … «ρουφάει» προσωπικό και εξοπλισμό από το μικρό.Χθες κυκλοφόρησε υπ. απόφαση για τα ΤΕΠ σύμφωνα με τα οποία σε κάθε νοσοκομείο με πάνω από 300 κλίνες θα αναπτυχθεί αυτόνομο ΤΕΠ και το νοσοκομείο θα εφημερεύει καθημερινά. Η μοίρα αυτών με λιγότερες από 300 κλίνες μάλλον είναι προδιαγεγραμμένη … Παρενθετικά αναφέρουμε πως η εγκύκλιος αυτή στα λοιπά της σημεία είναι κυριολεκτικά αστεία, εξωπραγματική και ανεφάρμοστη.
Ήδη, έχει νομοθετηθεί η δυνατότητα πρόσφατα να μπορούν οι διοικητές των νοσοκομείων να προσλαμβάνουν γιατρούς με σύμβαση έργου («μπλοκάκι») για όσο χρονικό διάστημα θέλει το νοσοκομείο. Οι γιατροί αυτοί θα πληρώνονται από τα έσοδα του νοσοκομείου. Είναι προφανές πως από δω και πέρα δεν θα γίνονται προσλήψεις ούτε καν επικουρικών
γιατρών, αλλά μόνο «μπλοκάκια» …
Με μεγάλη επιμονή (παρά την υποτιθέμενη οικονομική στενότητα) προωθείται η πλήρης ιδιωτικοποίηση (εξωτερικά συνεργεία) όλων των υποστηρικτικών λειτουργιών των νοσοκομείων (ασφάλεια, καθαριότητα, εστίαση, τεχνική υποστήριξη, οικονομικές υπηρεσίες, πληροφορική κλπ) έστω και αν έχει αποδειχτεί πως έτσι η λειτουργία κοστίζει πολύ περισσότερο.
Πληθαίνουν οι «ανακοινώσεις» από τους αρμόδιους περί «δεικτών αποδοτικότητας» των νοσοκομείων. Η τελευταία «μόδα» που κυκλοφορεί είναι η «βαθμολόγηση» των νοσοκομείων με +1, 0 ή -1 ανάλογα με την «οικονομική τους αποδοτικότητα». Οι δείκτες αυτοί έχουν νόημα μόνο στα πλαίσια ενός συστήματος πλήρους αυτοχρηματοδότησης. Ήδη μετακυλίεται στα ίδια τα έσοδα των νοσοκομείων ένα μεγάλο μέρος των εφημεριών των γιατρών. Για τα δεδουλευμένα Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου 2012, επειδή τα χρήματα που δίνονται δεν φτάνουν ούτε με το νέο μειωμένο ωρομίσθιο αν και υποτίθεται πως όλα είχαν προϋπολογιστεί, προωθείται η μετακύλιση του 10-15 % του κόστους των τακτικών εφημεριών στις πρόσθετες, που πληρώνονται από τα ίδια έσοδα των νοσοκομείων και των ΥΠΕ.
Ο στρατός των ανασφάλιστων αυξάνεται με καταιγιστικούς ρυθμούς. Αυτοί από ένα τέτοιο «μοντέλο» περίθαλψης σαν το παραπάνω είναι τελείως αποκλεισμένοι. Για παράδειγμα, αν κάποιος τραυματιστεί σε τροχαίο ατύχημα και εξεταστεί στο ΤΕΠ δημόσιου νοσοκομείου θα κληθεί να πληρώσει cash τις αναγκαίες επείγουσες παρακλινικές εξετάσεις (αίματος, υπερηχογράφημα, ακτινογραφίες, αξονικές) = 150 ευρώ στην καλύτερη περίπτωση.
Αν δε κάποιος χρειαστεί να νοσηλευτεί, θα πληρώσει υπέρογκα ποσά (π.χ. 1500 ευρώ για οξεία σκωληκοειδίτιδα ή 900 ευρώ για φυσιολογικό τοκετό, φυσικά χωρίς επιπλοκές και παράταση της νοσηλείας κλπ). Εδώ μιλάμε για πραγματικό υγειονομικό «απαρτχάϊντ» …
Λόγω των γενικότερων καταστροφικών οικονομικών μέτρων αυξάνεται ραγδαία η επίπτωση σοβαρών νοσολογικών οντοτήτων (καρδιαγγειακές παθήσεις, ειδικές λοιμώξεις, ψυχικά νοσήματα κλπ). Συνεπώς αυξάνεται η ζήτηση για ποιοτικές υπηρεσίες περίθαλψης. Αυτό διαπιστώνεται από όλες τις έγκυρες διεθνείς επιστημονικές μελέτες. Είναι σαφές πως όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό αποτελούν ένα «εκρηκτικό» μίγμα, μια συνταγή απόλυτης καταστροφής. Ζούμε την έναρξη μιας σοβαρότατης υγειονομικής – ανθρωπιστικής κρίσης. Οι προβλέψεις για μείωση του προσδόκιμου επιβίωσης (μέσου όρου ζωής) κατά 5 χρόνια φαντάζουν πλέον αισιόδοξες. Είναι επιτακτική ανάγκη η ριζική ανατροπή της θανατηφόρας υγειονομικής πολιτικής.
Για το προκείμενο, απαιτείται η καθιέρωση ενός πλήρους κρατικό- κεντρικού μοντέλου δημόσιας νοσοκομειακής περίθαλψης. Τα έξοδα πρέπει να πληρώνει αποκλειστικά ο κρατικός προϋπολογισμός μέσω της γενικής φορολογίας. Οι κλάδοι υγείας των ασφαλιστικών ταμείων και οι αντίστοιχες εισφορές πρέπει να καταργηθούν τελείως. Έτσι :Θα παρέχεται περίθαλψη σε όλο τον πληθυσμό, ασφαλισμένους και ανασφάλιστους, εργαζόμενους και άνεργους, πλούσιους και φτωχούς.
Μάλιστα, οι πλούσιοι θα πληρώνουν και για την περίθαλψη των υπολοίπων – μέσω ενός νέου, δίκαιου φορολογικού συστήματος.
Θα σταματήσει η σκανδαλώδης χρηματοδότηση από τις ασφαλιστικές εισφορές των «κρατικοδίαιτων» μεγαλοεπιχειρηματιών της ιδιωτικής περίθαλψης.
Θα σταματήσουν οι σκανδαλώδεις υπερτιμολογήσεις ιατρικών υλικών, αναγκαίων έργων και υπηρεσιών κλπ.
Θα μπορεί να οργανωθεί το σύστημα νοσοκομειακής περίθαλψης με κεντρικό σχεδιασμό βασισμένο στις υγειονομικές ανάγκες και τα σύγχρονα πρότυπα και όχι … «οικονομικής» αποτελεσματικότητας. Η διεθνής εμπειρία δείχνει πως τέτοια συστήματα νοσοκομειακής περίθαλψης είναι δικαιότερα, αποτελεσματικότερα, αλλά και φθηνότερα Αρκεί βέβαια το κριτήριο να είναι η παροχή δωρεάν και υψηλού επιπέδου περίθαλψης σε όλο τον πληθυσμό, και όχι τα υπερκέρδη εταιρειών και «ημετέρων»…
Όσο μεγαλύτερο μέρος του κόστους των υπηρεσιών περίθαλψης «φορτωθεί» στην φορολόγηση των υψηλότερων εισοδημάτων και όσο μικρότερο στις «ασφαλιστικές» εισφορές και τις τσέπες των ασθενών, τόσο μεγαλύτερες είναι οι ελπίδες για την αποτροπή της υγειονομικής κρίσης. Αυτό προκύπτει αβίαστα από τους αριθμούς …»
Άρθρο του Π.Παπανικολάου Νευροχειρουργού ,Μέλους του ΔΣ ΕΙΝΑΠ και ΔΣ ΠΙΣ